PLAYLISTA - czyli spis artykułów autorstwa PogoNeo

Rośnie sprzedaż płyt i piosenek w formie cyfrowej

      Jak poinformował kilka dni temu Związek Producentów Audio-Video, wyniki sprzedaży za pierwsze półrocze roku 2014 wskazują na dalszy rozwój digitalnego segmentu rynku audio

Z danych przedstawionych na stronie internetowej ZPAVu wynika, że o ile tradycyjna sprzedaż płyt w formie nośników fizycznych po raz kolejny zaliczyła tradycyjny spadek, to jednocześnie zakup muzyki w formie cyfrowej scharakteryzował się ponownym wzrostem. Ogólnie, wielkość hurtowa polskiego rynku muzycznego od stycznia do czerwca 2014 wyniosła siedemdziesiąt dziewięć milionów złotych i tym samym była większa o zaledwie 0.6% w stosunku do pierwszych sześciu miesięcy roku ubiegłego. Jednakże sama dystrybucja cyfrowa wzrosła w tym okresie aż o 20.4%, przy sprzedaży płyt wyprodukowanych fizycznie zmniejszonej o 4.6%. A co ciekawsze, wzrost sprzedaży cyfrowej odbył się w większości za pośrednictwem serwisów abonamentowych, przy jednoczesnym spadku zakupów dzwonków do telefonów komórkowych o 35.3% oraz zmniejszeniu liczby pobrań on-line o 23.9%

      Liczby te jasno pokazują możliwy kierunek rozwoju branży fonograficznej oraz preferencje słuchaczy nie stroniących od współczesnych narzędzi komunikacji

 
 
 

Certyfikowane nagrody muzyczne za brytyjski streming

      Dwa miesiące temu opisaliśmy zmiany w zasadach przyznawania muzycznych certyfikowanych nagród ZPAVu, dotyczących polskich wersji nagród znanych w światowej branży fonograficznej jako Złote i Platynowe Płyty. Tym razem zajmiemy się jednak przemysłem audio z Wysp Brytyjskich. Albowiem Brytyjczycy wprowadzili właśnie zmiany analogiczne do modyfikacji przepisów już obowiązujących w zakresie przyznawania takich oficjalnych muzycznych trofeów w Stanach Zjednoczonych oraz Polsce

I tak, od 6 lipca 2014 roku streamingi w tym kraju będą uwzględnione na listach sprzedaży singli oraz brane pod uwagę przy przyznawaniu muzycznych wyróżnień przez British Phonographic Industry. Tym samym organizacja BPI, będąca odpowiednikiem amerykańskiego RIAA oraz polskiego Związku Producentów Audio-Video, włączyła do swojego programu certyfikowania liczby wynikające ze wciąż zwyżkujących trendów dotyczących słuchania oraz kupowania muzyki przez Internet. Przy czym należy nadmienić, iż brytyjskie Srebrne, Złote oraz Platynowe Płyty będą przyznawane za streaming z przelicznikiem ustalonym na 100:1; czyli sto odtworzeń będzie liczone jako sprzedaż jednego singla, a który to przelicznik został ustalony pierwotnie w USA. A poza tym warto nadmienić, iż z tego poszerzonego programu certyfikowania wyłączony został YouTube, ponieważ opierał się on będzie wyłącznie na typowo muzycznych serwisach typu Spotify, Napster, Deezer, Xbox Music, Sony Unlimited czy O2 Tracs

Brytyjski odpowiednik Związku Producentów Audio-Video zmienił zasady certyfikowania nagród przyznawanych za sprzedaż muzyki

      Jak więc widać po sekwencji wydarzeń, polski przemysł muzyczny nie ma się czego wstydzić. Albowiem polska branża fonograficzna zdołała wyprzedzić brytyjską i szybciej od niej wprowadziła u siebie wyznaczane przez Amerykanów światowe trendy w zakresie nagradzania Złotymi Płytami artystów i wydawców, gdyż w Polsce streaming jest zliczany już od kwietnia tego roku

 
 
 

ZPAV zmienił po raz kolejny zasady przyznawania certyfikowanych nagród

      Ponad rok temu na stronie PogoNeo opisaliśmy jak Związek Producentów Audio-Video zmieniał swoje własne zasady dotyczące przyznawania oficjalnych Złotych Płyt oraz ich Platynowych i Diamentowych odpowiedników: kryteria zostały wówczas zaostrzone, utrudniając tym samym zdobycie takiego trofeum w obrębie polskiej sceny muzycznej. W tym samym jednakże okresie za Oceanem, organizacja fonograficzna RIAA w USA tak zmodyfikowała swój regulamin, że tamtejsze Złote nagrody stały się łatwiejsze do zdobycia przez amerykańskich muzyków, gdyż zaczęła zaliczać do sprzedaży także odtworzenia z oficjalnych kanałów artystów lub wytwórni muzycznych [w serwisach typu YouTube czy Vimeo]; a co było z kolei przedmiotem naszego innego wpisu. Obecnie natomiast opiszemy tutaj pokrótce, jak polski ZPAV dostosował swoje branżowe przepisy do światowych standardów wyznaczanych przez Recording Industry Association Of America, koincydentalnie zmienionych niewiele właśnie ponad rok temu

Bo to właśnie wczoraj Związek Producentów Audio-Video ogłosił przyznanie w Polsce pierwszego swojego platynowego trofeum za sprzedaż łączoną, powstałą z zsumowania liczby sprzedanych egzemplarzy w formie fizycznej i cyfrowej, oraz za właśnie konkretną liczbę streamingowych odtworzeń w Internecie. Pierwszym nagrodzonym okazał się być niestety wykonawca zagraniczny, w postaci zespołu Imagine Dragons. Albowiem to właśnie ich płyta "Night Visions" została kupiona w postaci krążka CD przez 10 000 osób, legalnie ściągnięta także 10 000 razy oraz dodatkowo odnotowano ponad 30 000 000 odtworzeń on-line tracków z niej pochodzących. Jak podał na swojej stronie internetowej Związek, w tym przypadku certyfikat Złotej Płyty został przyznany już za sam streaming, natomiast drugi stopień nagrody w postaci Platyny honorował sprzedaż tradycyjną i digitalną [w łącznej kwocie dwudziestu tysięcy egzemplarzy]

Nowe zasady certyfikowania złotych i platynowych nagród ZPAvu

      Sama zmiana regulaminu ZPAVu miała miejsce 3 kwietnia 2014 roku i jak widać, już po zaledwie jednym miesiącu zaczyna przynosić muzykom pierwsze trofea. W odróżnieniu jednakże od amerykańskiego przelicznika 100:1, w Polsce stosowany będzie o dziwo stosunek 2500:1. Czyli dowolna kombinacja odtworzeń utworów z danego albumu w liczbie dwóch i pół tysiąca, będzie zliczana tak jak zakup jednej całej płyty z danym wydawnictwem

 
 
 

Diamentowa nagroda ZPAVu zamieniona w jutubowe miliony

      Dzisiaj polski Internet był świadkiem rzeczy niecodziennej. Mianowicie: videoklip "My Słowanie" hip-hopowego producenta muzycznego Witolda "Donatana" Czamary i debiutującej u jego boku w roli solowej wokalistki Cleo, przekroczył na Tubie barierę już ponad czterdziestu milionów widzów

Gdyby ktoś jeszcze o tym nie słyszał, to informujemy, że pierwsza w historii polskiego hip-hopu oficjalna muzyczna nagroda Diamentowej Płyty Związku Producentów Audio-Video, przyznana została dopiero w roku 2013 za autorski album, który to album wyprodukował właśnie Don Donatan [wydany w roku 2012 pod tytułem "Równonoc: Słowiańska Dusza"]. Cleo natomiast jest wokalistką wybraną potem przez Donatana do jego kolejnego projektu muzycznego, dla której singiel "My Słowianie" z muzyką Czamary jest pierwszą opublikowaną piosenką, będącą swego rodzaju muzyczną rozgrzewką przed mającą nastąpić premierą ich wspólnej płyty. A dodatkowo miarę ich obecnego sukcesu powiększa fakt, że Donatan w dużej mierze sam wypromował swoją muzykę i osobę, przy pomocy właśnie YouTube'a [oraz Facebooka]. Można więc w związku z tym powiedzieć, że tamto Diamentowe trofeum ZPAVu zostało obecnie zamienione w jutubowe miliony; a co jest przedmiotem żartu nawet samego Donatana, który mówi czasami o sobie per "jutubowy milioner"

      Dla porównania: obecnie jedynym polskim videoklipem z większą liczbą odtworzeń [a konkretnie: wywołań] w serwisie YouTube, jest disco polowa piosenka "Ona Tańczy Dla Mnie" formacji Weekend. Utwór ten na dzień dzisiejszy ma na swoim liczniku prawie siedemdziesiąt dziewięć milionów i czterysta tysięcy widzów. Przy czym należy brać pod uwagę to, iż "Ona Tańczy Dla Mnie" jest klipem obecnym w Sieci o dokładnie pięćset dni dłużej niż "My Słowianie". [A poza tym symptomatyczne jest także to, że płyta grupy Weekend zawierająca tą rzekomo najbardziej hitową piosenkę polskiego Internetu, została uhonorowana przez ZPAV nagrodą zaledwie Złotej Płyty]

 
 
 

Oprawione Złote Winyle na XXII Finale WOŚPu

      12 stycznia 2014 roku na terenie całej Polski odbywał się XXII Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. I tak samo jak w poprzednim roku, także obecnie serwis aukcyjny Allegro udostępnił specjalną platformę sprzedaży dla potrzeb Fundacji WOŚP, aby udostępnić możliwość łatwego udziału internautom. I podobnie jak w latach poprzednich, do kupienia tą drogą były Złote Płyty, zarówno certyfikowane przez Związek Producentów Audio-Video, jak i mniej lub bardziej oficjalne egzemplarze tych muzycznych nagród

Dostępne do kupienia w ramach 22 Finału WOŚP, to znaczy zarówno jeszcze przed samym 12 stycznia oraz przez miesiąc po jego zakończeniu, były następujące winyle w oprawach:

- Złota Płyta Winylowa z autografami formacji Hurts, przyznana jej przez ZPAV za album "Exile", a konkretnie egzemplarz tej nagrody wręczony swego czasu Kampanii Piwowarskiej

- pierwsza w karierze scenicznej Złota Płyta zespołu Hunter za album "Królestwo"

- pamiątkowy złoty krążek winylowy Big Cyca od Fabryki Zespołów, mający jednakże zostać wyprodukowany dopiero po zakończeniu aukcji

- Złota Płyta grupy Piersi, będąca certyfikowanym trofeum Związku Producentów Audio-Video za wydawnictwo "Piersi I Przyjaciele"

- pamiątkowy osobisty złoty winyl dla Jurka Owsiaka od Fabryki Zespołów, wzbogacony dodatkowo o autograf jej recypienta

- Platynowa Płyta formacji Bednarek za album "Jestem...", będąca jedyną Platyną wystawioną na Allegro w ramach tegorocznych aukcji charytatywnych Fundacji

- Pamiątkowa Złota Płyta Winylowa 22 Finału WOŚP

      Tym razem nasza firma miała udział w dwóch spośród tych zlicytowanych winylowych produkcji. Mianowicie po pierwsze, to właśnie PogoNeo było autorem projektu Platynowej Płyty formacji Kamila Bednarka, na podstawie którego został wykonany potem dodatkowy egzemplarz nagrody dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. A po drugie, to PogoNeo zaprojektowało i wytworzyło w jednym jedynym egzemplarzu Pamiątkową Złotą Płytę 22 Finału

W obu tych projektach jako tła użyliśmy plakatu wydrukowanego potem w bardzo wysokiej jakości, starając się nie powielać prostych schematów królujących w polskiej branży muzycznej, a widocznych chociażby w pozostałych oprawach do kupienia w ramach tegorocznych aukcji. Przy czym w pierwszym przypadku, plakat był przez nas projektowany na podstawie grafik udostępnionych przez wydawcę albumu. Ale w drugim z produktów, do sporządzenia plakatu użyliśmy zrobionego we własnym zakresie zdjęcia, wzbogacając je jedynie o [dosyć mocno przerobione] napisy i grafiki udostępnione nam przez Fundację. A ponadto w tym drugim przypadku, do samej oprawy płyty winylowej wykonaliśmy całkowicie nowatorską ramę drewnianą- bo posiadającą nieparzystą liczbę kątów

Pamiątkowa Złota Płyta 22 Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

      Łącznie te wszystkie oprawione winyle przyciągnęły w tym roku na Allegro grubo ponad dwadzieścia dwa tysiące osób. A z pośród nich aż sto dwie zarejestrowane w serwisie osoby wzięły udział w licytacjach, kupując ostatecznie te różne Złote Płyty za zbiorczą kwotę jedenastu tysięcy i pięciuset siedemnastu złotych. Oczywiście dla prostych umysłów zaczadzonych nienawiścią i tak zwanym polactwem, najwyraźniej potrafiących w ramach "pomocy" bliźnim kłamliwie wykłapywać swoimi dziobami totalne bzdury, pieniądze zebrane za te zlicytowane muzyczne nagrody i pamiątki nie są niczym innym, niż wypełnieniem słoika Jurka Owsiaka

 
 
 

Diamentowe trofeum za sprzedaż nowej płyty Leszka Możdżera

      Koniec obecnego roku przyniósł niemałą niespodziankę na rodzimym rynku muzycznym. Albowiem wczoraj w Białymstoku odbył się specjalny koncert, na którym wręczano drugie w tym roku polskie Diamentowe Płyty. A o niezwykłości tego wydarzenia świadczy po pierwsze fakt, że przez ostatnie pięć lat Związek Producentów Audio-Video wystawił Diamentowy certyfikat dla zaledwie dwunastu fonogramów wydanych na terenie Polski oraz to, że ostatnią Diamentową Płytę polski wykonawca otrzymał właśnie pięć lat temu. Albowiem pierwsze Diamentowe trofeum w roku 2013 ZPAV przyznał Donatanowi za jego producencką płytę "Równonoc", natomiast drugim polskim [a trzecim w ogóle] Diamentem roku 2013 okazała się być płyta "The Time" tria Możdżer Danielsson Fresco

Oprawiona Diamentowa Płyta ZPAVu za certyfikowaną sprzedaż albumu tria Możdżer Danielsson Fresco

      I tak, 21 listopada na koncercie pod tytułem "Polska" w Operze I Filharmonii Podlaskiej, trio które tworzą Polak Leszek Możdżer, Izraelczyk Zohar Fresco oraz Szwed Lars Danielsson, odebrało Diamentowe Płyty za album "The Time" wydany już w roku 2005. Ale nie tylko, albowiem przy okazji tego występu wręczono im także w ramach nagrody oprawione winyle symbolizujące inne certyfikaty ZPAVu honorujące ich wspólne nagrania. A konkretnie Podwójne Platyny za wysokie poziomy sprzedaży wydawnictwa "Live" z roku 2007 [a będącego zapisem innego koncertu] oraz Platynowe Płyty za fonogram pod tytułem "Polska" właśnie, a który to album został wyprodukowany przez to trio zaledwie miesiąc temu. Był więc to wieczór naprawdę niezwykły, bo to muzyczne trio zostało nagrodzone potrójnie, w tym także trzecim z kolei polskim certyfikowanym Diamentem roku 2013

 
 
 

Pierwsza Diamentowa Płyta w polskim hip-hopie

      Dziesięć dni temu na polskiej scenie fonograficznej miało miejsce zaiste epokowe wydarzenie. Albowiem na koncercie w ramach Free Sound Festival odbyło się uroczyste wręczenie Diamentowych Płyt za album "Równonoc: Słowiańska Dusza", czyli autorskiego projektu artystycznego producenta muzycznego Witolda Czamary, znanego fanom rapu jako Don Donatan. A ta nagroda Diamentowej Płyty jest pierwszą tej rangi nie tylko dla Donatana, ale także dla jakiegokolwiek rapera lub hip-hopowego producenta w Polsce- bo to właśnie Czamara jako pierwszy zdobył oficjalnie to Diamentowe trofeum Związku Producentów Audio-Video

Dodatkowo, sukces Donatana jest tym większy, że jak można wyczytać na stronie ZPAV, w tym roku w Polsce uhonorowano jeszcze tylko jednym takim diamentowym trofeum i to w dodatku artystę zagranicznego [którym jest Lana Del Rey wraz ze swoim albumem "Born To Die"]. Ogólnie, wyróżnienie to jest bardzo rzadko spotykane w naszym kraju, bo na przykład w roku 2012 takich certyfikatów Związek Producentów Audio-Video wydał także zaledwie dwa. A z których to w dodatku jeden z nich dotyczył powtórzenia sukcesu przez ten sam fonogram, który status Diamentu zdobył już w roku 2011 [a chodzi tutaj konkretnie o album Adele pod tytułem "21", który obecnie ma w Polsce status Podwójnej Diamentowej Płyty]. Co więcej, to polskim wykonawcom takie trofeum ostatni raz udało się zdobyć aż całe pięć lat temu [debiutanckim albumem zespołu Feel, o takim samym tytule co nazwa tejże grupy muzycznej]

I jakkolwiek certyfikatem przyznawanym przez Związek Producentów Audio-Video jest "Diamentowa Płyta", która to jest nią tylko niejako nominalnie [z nazwy], tak jednakże to konkretne trofeum za niebywale wysokie poziomy sprzedaży albumu "Równonoc" faktycznie przypomina swoim wyglądem diament. Autorem konceptu takiego iście diamentowego wyglądu jest sam Don Donatan, który prototypową wersję oprawy przesłaną mu przez PogoNeo odrzucił jako zbyt nowoczesną. Ale to właśnie my urzeczywistniliśmy jego wizję oprawionych krążków, zarówno winylowych jak i kompaktowych. Nasza firma ostatecznie zaprojektowała, a następnie wyprodukowała fizycznie w różnych ilościach, aż cztery różne wersje Diamentowych Płyt "Równonocy". A wszystko to na podstawie wytycznych Donatana, ale z jednoczesnym podkręceniem efektów końcowych- będących sumą naszego know-how i przećwiczonych w praktyce możliwości realizacyjno-technologicznych

      Obecnie, wszystkie te wyśmienite rezultaty głębokiej współpracy PogoNeo z Donatanem można podziwiać zarówno na naszych własnych zdjęciach tak zwanych studyjnych, jak i na licznych foto-relacjach z tego historycznego wręczenia, które miało miejsce na koncercie 14 września 2013 roku na warszawskim Bemowie

 
 
 

Nowy album Daft Punk na winylu jest hitem sprzedaży

      Brytyjski oddział Amazonu przedstawił niedawno wyniki sprzedaży płyt winylowych od początku swojej działalności, czyli aż od roku 1999. I co w związku z tym się okazało?

Ano nikt się chyba nie spodziewał, że na pierwszym miejscu tego zestawienia będzie królował krążek winylowy "Random Access Memories", który jest produkcją wydaną zaledwie w maju obecnego roku. Bo udało mu się tym samym wyprzedzić tak znane i stare winylowe wydawnictwa jak również notowany na tej liście "The Dark Side Of The Moon" grupy Pink Floyd, czy też obecny na niej nieco nowszy tytuł w rodzaju płyty "21" Adele

      Ta najnowsza płyta z muzyką francuskiego duetu electro jest chyba najlepszym z dotychczas wydanych przez nich albumów, a jego topowa pozycja na liście internetowej sprzedaży nośników analogowych jest tego wyraźnym potwierdzeniem. W wielu krajach zresztą, fonogram ten uzyskał oficjalne nagrody Złotych i Platynowych Płyt; i tego zasłużonego zaszczytu muzycy z nad Sekwany dostąpili także w Polsce, gdzie odpowiednie certyfikaty wystawił im już Związek Producentów Audio-Video

 
 
 

Związek Producentów Audio-Video nagrodził Złotą Płytą Muzodajnię

      Przedwczoraj w Operze Leśnej Sopotu miał miejsce drugi i zarazem ostatni dzień występów w ramach Top Of The Top Festival 2013

I to właśnie tego drugiego dnia odbył sie specjalny koncert pod tytułem "5 lat z Muzodajnią. Największe Przeboje Lata", w ramach którego to wystąpiło paru znany artystów estradowych. Ale oprócz tego, audytorium Opery Leśnej oraz widzowie telewizji Polsat mieli okazję obejrzeć rzecz niecodzienną. Albowiem w Sopocie 24 sierpnia 2013 roku została wręczona nieregulaminowa nagroda Związku Producentów Audio-Video w postaci oprawionej Złotej Płyty. Odbiorcą tego niestandardowego muzycznego wyróżnienia został portal Muzodajnia.pl. Jak można było wyczytać w dedykacji umieszczonej na plakacie stanowiącym tło dla krążka winylowego, to złote trofeum branży muzycznej zostało przyznane przez ZPAV "Za 5 lat sukcesów w pokazywaniu Polakom, że legalna muzyka w Internecie może być bardzo łatwo dostępna oraz oferowana w wysokiej jakości i po przystępnych cenach"

Oprawiona Złota Płyta, wyprodukowana przez PogoNeo na potrzeby ZPAVu

Tę specjalną nagrodę wyprodukowała właśnie nasza firma, na specjalne zamówienie telewizji Polsat. Projektując ten wyjątkowy produkt chcieliśmy zrobić to po pierwsze w sposób nowoczesny, aby korespondowało to z nowoczesnym kanałem sprzedaży legalnej muzyki jakim jest Muzodajnia, oraz w sposób odbiegający od utartych schematów panujących w polskiej branży fonograficznej, aby po prostu nie było wstydu z powodu pokazywania w telewizji byle czego

      Zdjęcie tej oficjalnej Złotej Płyty Związku Producentów Audio-Video prezentujemy na naszej stronie dzięki uprzejmości telewizji Polsat

 
 
 

Papierowy gramofon "odtwarzający" płyty winylowe

      Równo miesiąc temu na YouTubie został opublikowany filmik prezentujący sposób, w jaki wytwórnia fonograficzna Kontor Records przeprowadziła nowatorską kampanię promocyjną swojej nowej produkcji muzycznej. Chcąc skutecznie dotrzeć ze swoim produktem do decydentów firm z branży reklamowej, ludzie z Kontora wiedzieli, że będą musieli sięgnąć po niestandardowe środki właśnie po to, aby DJ Boris Dlugosch i jego nowy utwór nie przepadł w morzu innych masowo rozsyłanych tak zwanych promo CD

W tym celu, zamiast standardowej płyty kompaktowej użyto krążka winylowego, dodatkowo nie jednolitego czarnego, lecz pomarańczowo-przezroczystego. Ale jako, że nie jest to żadna nowość i winyl w kolorze innym niż czarny odróżnia się reszty nośników audio tylko do pewnego stopnia, wytwórnia Kontor sięgnęła po kreatywne rozwiązanie będące jednocześnie wyeliminowaniem problemu nieposiadania pod ręką przez odbiorców przesyłki odtwarzacza płyt gramofonowych

      Jak można zobaczyć w tym materiale video, nowością zastosowaną w promocji tego nowego utworu Dlugoscha było wysłanie go od razu z samym gramofonem. A konkretnie, wewnętrzna okładka albumu zawierała schematyczne odwzorowanie odtwarzacza gramofonowego Technicsa w formie 2.D, który zaczyna działać po użyciu na nim smartfona wyposażonego w odpowiednią aplikację. To znaczy dźwięk wraz z odpowiednią animacją generuje sam smartfon położony na krążku [leżący w miejscu gdzie jest wyrysowany koniec ramienia z główka i igłą]- ale też bez niego ta płyta winylowa to po prostu pomarańczowy krążek, a "gramofon" to papierowe opakowanie z wydrukowaną na nim grafiką rzeczonego sprzętu audio

The Office Turntable, bo tak nazywa się ten papierowy odtwarzacz gramofonowy, powstał w kooperacji z agencją reklamową Ogilvy. I spodobał się on samemu Dlugoschowi na tyle, iż będzie on wykorzystany w nowym videoklipie tego światowej sławy didżeja

 
 
 

Nowe muzyczne Złote nagrody i Platynowe wyróżnienia w branży audio

      Przedwczoraj fonograficzna organizacja Recording Industry Association Of America, zajmującą się certyfikowaniem poziomów sprzedaży wydawnictw muzycznych w Stanach Zjednoczonych, wprowadziła modyfikację do swojego ugruntowanego w branży audio programu "Gold & Platinum Awards"

Od teraz, aby singiel mógł uzyskać cyfrową nagrodę Złotej Płyty lub Platynowego trofeum, oprócz samej sprzedaży digitalnej będą brane pod uwagę także strumieniowe odtworzenia- i to zarówno samych utworów jak i videoklipów je promujących. Czyli obecnie już nie tylko same płatne ściągnięcia będą zliczane, ale także odtworzenia bez zakupu- z tym, że z przelicznikiem sto do jednego. Czyli, że setka takich "audio on-demand" [lub "video on-demand"] będzie się równała jednej cyfrowej faktycznej sprzedaży danego utworu, zupełnie tak, jakby swojego nabywcę znalazła fizycznie wyprodukowana winylowa płyta lub kompaktowy krążek

Złote i Platynowe nagrody amerykańskiej branży muzycznej

Jak głosi oficjalny komunikat w tej sprawie na stronie RIAA, zmiana ta wynika wprost ze sposobu w jaki jest dzisiaj słuchana oraz kupowana muzyka. Natomiast same nowe zasady zostały rzekomo zawczasu dogłębnie skonsultowane z podmiotami produkującymi muzykę, serwisami je sprzedającymi, menadżerami różnych zespołów oraz przeróżnymi innymi ekspertami z branży fonograficznej. Co ciekawe, w komunikacie prasowym jest jasno powiedziane, iż przy ustalaniu tego przelicznika [100:1], faktyczna finansowa wartość takich wywołań w serwisach na żądanie nie była badana w jakikolwiek sposób

      I tak wedle nowego regulaminu, jako "kupione" będą od tej pory zliczane odtworzenia wywołane z: osiemdziesięciu dwóch samodzielnych dużych serwisów [takich jak Amazon, Virgin Mobile czy YouTube], z różnych wersji danego serwisu [na przykład Spotify Free, Spotify Premium i Spotify Unlimited] oraz z przeróżnych stron licencjonowanych stacji radiowych i innych sprzedawców korzystających z połączeń kablowych na obszarach USA [o nazwach rozpoznawalnych jedynie na tamtejszą lokalną skalę], których to na dzień dzisiejszy jest łącznie rzekomo aż tysiąc siedemset pięćdziesiąt osiem. Do programu włączone zostają zatem tylko strony internetowe należące do podmiotów fonograficznych- głównie wytwórni muzycznych lub jakiś przedsięwzięć on-line z nimi współpracującymi. Tak więc wszelkie pliki wrzucane do Sieci przez zwykłych użytkowników, a następnie oglądane czy słuchane chociażby przez miliony internautów, nie będą brane pod uwagę przez branżę przy przyznawaniu tych oficjalnych nagród przemysłu audiowizualnego

      Pierwsze nagrody Złotej i Platynowej "Płyty", w ramach tego zmodyfikowanego regulaminu RIAA, zostały już ogłoszone, a nawet wręczone. Jak na razie polski Związek Producentów Audio-Video nie ustosunkował się do tej epokowej zmiany. Ale należy się spodziewać, że wraz z upływem czasu także zapewne ZPAV wprowadzi w Polsce podobne modyfikacje do programu swoich certyfikatów, gdyż polski system nagradzania [podobnie jak i inne zagraniczne] jest wzorowany na tym amerykańskim właśnie spod znaku Recording Industry Association Of America

 
 
 

Platynowy singiel "Thrift Shop", ale bez muzyki w videoklipie

      Trzy tygodnie temu, 11 kwietnia 2013 roku, na stronie CollegeHumor pojawił się kolejny klip będący tym co autorzy tego internetowego serwisu nazywają swoją produkcją oryginalną ["Original Videos"]. A realizacja ta dotyczy przeróbki videoklipu pod tytułem "Thrift Shop", który jak się miało okazać, stał się singlem oznaczającym przepustkę do światowej sławy dla rapera Macklemore'a oraz jego muzycznego producenta, którym to jest Ryan Lewis

      Klip ten jest "skeczem" pokazującym, jak wyglądałby taki videoklip bez muzyki: z tekstem puszczanym tylko wtedy gdy widać osobę, z której ust miałby on wypływać, a także z uwzględnieniem dźwięków, których produkcja odbywa się [lub ewentualnie mogłoby się odbywać] w wyniku wydarzeń widocznych w danym momencie na ekranie [lub gdzieś obok kadru]

Efekt końcowy jest więc niezwykle komiczny dlatego, że widz otrzymuje zabawną dekonstrukcję tego czym jest forma videoklipu. I już po tej jednej udanej produkcji, zapowiadanej na CollegeHumor jako nowa seria, widać rzecz najzabawniejszą. Mianowicie im więcej fabuły w videoklipie, a raczej wizualnego komentarza do tekstu piosenki, tym bardziej surrealistycznie i chaotycznie wygląda taki klip bez tej swojej oryginalnej warstwy audio. Po prostu momentami kompletnie nie wiadomo o co chodzi i ma się wrażenie oglądania chorego snu montażysty [lub jak kto woli: montażu strumienia świadomości]. Oczywiście do delektowania się tym "skeczem" należy najpierw obejrzeć w całości oryginalny videoklip oraz w miarę dobrze zapamiętać słowa piosenki promowanej tym materiałem video

      Sam "Thrift Shop" jest dobrą produkcją audio-wizualną, będącą humorystycznym ujęciem tematu zakupów w sklepie charytatywnym z produktami z tak zwanego secondhandu; a po wysłuchaniu całej płyty "The Heist" z której ten kawałek pochodzi, nie ma się wątpliwości, iż Macklemore dobrym raperem jest. Sam singiel na chwilę obecną w Stanach Zjednoczonych uzyskał już sześciokrotnie poziom sprzedaży potrzebny do nazwania go Platynową Płytą [i tym samym "The Heist" jest w USA Sześciokrotną Platyną]. Muzykę do niego zapewnił stały kolaborant Macklemore'a- producent muzyczny Ryan Lewis. Natomiast dodatkowe wokale obecne na tym kawałku położył Wanz- wokalista, który do czasu występu w "Thrift Shop" swoją karierę wokalisty był zmuszony dzielić z pełnoetatową pracą informatyka

 
 
 

ZPAV zmienił zasady dotyczące oficjalnych Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt

      Dzisiaj wchodzi w życie zmodyfikowane brzmienie punktu dwunastego Regulaminu Przyznawania Wyróżnień Związku Producentów Audio-Video. Co z tego wynika dla polskiej branży fonograficznej?

Otóż do tej pory album, który na przykład zawierał dwa krążki kompaktowe, liczony był jako dwie jednostki. Obecnie natomiast każdy sprzedany produkt detaliczny [czyli box], będzie liczony tak jak zdaniem niektórych powinien być liczony od zawsze, czyli jako jeden artykuł. Zatem bez względu na swoją zawartość, jeden sprzedany pakiet będzie równy jednej sprzedanej płycie

Co ciekawe, w udostępnionym na stronie ZPAV formularzu służącym do zgłaszania wniosku o przyznanie Złotej / Platynowej / Diamentowej Płyty, wymienione są jedyne następujące nośniki: płyty CD, kasety magnetofonowe oraz krążki DVD. Pominięte milczeniem natomiast są krążki w nowej technologii Blu-ray, pomimo iż są one podobnym nośnikiem optycznym jak stare kompakty, oraz same płyty winylowe

      Ze względu na datę naszej publikacji oraz opisywanej tutaj zmiany przepisów ZPAV, firma PogoNeo uprzejmie wyjaśnia: informacja ta nie jest żartem. Była ona ogłoszona na oficjalnej stronie Związku Producentów Audio-Video już 11 marca 2013 roku, więc każdy może to sobie łatwo sprawdzić we własnym zakresie

 
 
 

Oprawione płyty winylowe PogoNeo w videoklipie

      Wczoraj na YouTubie, na kanale UrbanRecTv, opublikowany został nowy videoklip z ostatniej płyty Kamila Bednarka pod tytułem "Jestem...", będącej debiutanckim albumem formacji muzycznej Bednarek. W klipie tym można zobaczyć dwie nasze oprawione realizacje

Pierwszą jest Platynowa Płyta będąca imienną nagrodą samego Kamila Bednarka, którą otrzymał on za album "Szanuj" wydany z poprzednim swoim zespołem StarGuardMuffin; a którą to Złotą nagrodę można zobaczyć na 3:18. Natomiast drugą naszą produkcją uwiecznioną w tym videoklipie opublikowanym na Tubie, jest trofeum Złotej Płyty dla nowej kapeli o nazwie Bednarek, przyznana jej za album "Jestem..."; a które to muzyczne trofeum można zobaczyć na 3:44

 
 
 

Jakość wykonywanych produktów dla branży muzycznej

      W trzecim numerze Rynku Muzycznego, lutowym ale kolportowanym dopiero w marcu, opublikowany został dosyć obszerny wywiad przeprowadzony z właścicielem firmy Keoda, produkującej specjalistyczne meble do studiów nagraniowych. Oto fragment tego niezwykle ciekawego wywiadu:

Ilona Rosiak: Funkcjonalność i wygoda w użytkowaniu są bardzo ważne, ale w branży muzycznej liczy się również estetyka wykonania [...]
Leszek Banaś: Przez wiele lat mieszkałem i pracowałem we Francji, gdzie finezja i estetyka wykonania są bardzo ważnymi wartościami. Staram się przeszczepić je na polski grunt, choć zadanie to nie jest łatwe, ponieważ bywa tak, że o zakupie nie decyduje jakość, ale cena. Chcąc wykonać meble z najwyższej klasy surowców, jednocześnie dbając o ostateczny wygląd produktów, które od początku do końca są wykonywane w naszej pracowni, muszę zachować zdrowe proporcje
[...]
Ilona Rosiak: Z pełną odpowiedzialnością stwierdzić można, że odnalazł Pan niszę, którą usiłuje zapełnić argumentami jakości, ergonomii i designu. Jak ocenia Pan potencjał tego rynku?
Leszek Banaś: [...] Widziałem, jak zmieniają się standardy zagranicą i jestem pewien, że w Polsce również tak się stanie. Każdy muzyk i realizator zasługuje na najlepsze warunki pracy, ponieważ ich twórczość dla ogółu społeczeństwa ma kolosalne znaczenia

      Praktycznie wszystko to co powiedział Pan Banaś o produkcji tych niszowych artykułów przeznaczonych dla branży fonograficznej, w jednoczesnej korelacji z polskimi niskimi standardami wizualnymi w tym zakresie panującymi [bo będącymi mocno w tyle za zachodnimi], równie dobrze można by odnieść do zagadnienia wytwarzania branżowych nagród znanych jako Złote Płyty. Albowiem bardzo często polscy artyści muzyczni, a nawet zachodni w przypadku ich przyjazdu do naszego kraju, są "nagradzani" byle czym i byle jak, byle jak najtańszym kosztem. Zamiast doceniać ich ciężką pracę zgodnie ze współczesnymi możliwościami technologicznymi czy światowymi standardami estetycznymi, otrzymują oni [i to często na scenie w blasku fleszy] muzyczne trofea wyglądające tak, jakby zostały one wytworzone dwadzieścia albo nawet ze trzydzieści lat temu

 
 
 

Sprzedaż muzycznej branży na plusie

      Przedwczoraj opublikowany został nowy doroczny raport międzynarodowej organizacji branży muzycznej International Federation Of The Phonographic Industry, dotyczący globalnego stanu przemysłu muzycznego w minionym już roku 2012

      Z potwierdzonych ustaleń IFPI jasno wynika, iż po raz pierwszy od lat ogólnoświatowa sprzedaż muzyki z legalnych źródeł wzrosła o 0.3% [sumując się razem do szesnastu i pół miliarda dolarów amerykańskich]. Oznacza to tym samym przełamanie psychologicznej bariery negatywizmu oraz zwiastuje tym samym odwrócenie tendencji spadkowej dotyczącej sprzedaży produkcji audio oraz innych pokrewnych realizacji

 
 
 

3D printer czyli drukowanie muzyki na płycie winylowej

      Całkiem niedawno pisaliśmy o możliwości samodzielnego rysowania muzyki na płycie. Obecnie natomiast, dźwięki można także sobie w pół-profesjonalny sposób wydrukować na gramofonowym krążku

      Jak można zobaczyć w tej filmowej prezentacji z YouTube'a, Amanda Ghassei z portalu Instructables używając współczesnej drukarki 3D może wyprodukować płytę z teoretycznie dowolnym nagraniem. Jednakże dostępna niewystarczająca rozdzielczość druku [600 dpi] powoduje na razie, iż rowki na powierzchni tak spreparowanej płyty są około dziesięciu razy szersze oraz dziesięciu razy głębsze od tych na typowym krążku winylowym, a co z kolei znacznie ogranicza długość samego możliwego nagrania na takiej drukowanej płycie. A dodatkowo, pomimo implikowanej przez to słabej jakości, zaledwie jedna minuta muzyki zajmuje w takim spreparowanym do druku pliku średnio 200 MB, gdyż składa się z milionów trójkącików tworzących model 3D

Natomiast w dosyć obszernej publikacji na portalu Instructables można z kolei doczytać, że właśnie jakość produkowanego dźwięku jest tak bardzo niska, gdyż ma próbkowanie rzędu tylko 11kHz i rozdzielczość zaledwie 5-6 bitów. [Dla porównania: typowa płyta kompaktowa, czyli konkretnie Compact Disc Digital Audio zdefiniowany w ramach tak zwanego standardu Red Book, to dźwięk o parametrach aż 44.1 kHz / 16 bit, a którego to jedna minuta zajmuje zaledwie około 16 MB.] A ponadto Ghassei cały czas pracuje nad swoim niedoskonałym algorytmem tłumaczącym fale dźwiękowe na trójwymiarowy model graficzny, ponieważ jak się okazuje w praktyce, niektóre częstotliwości basowe mogą spowodować podczas ich odtwarzania zwyczajne wyrzucenie igły ze ścieżki odczytywanej z takiej samorobnej płyty gramofonowej

      Jeżeli ktoś ma dostęp do drukarki 3D, to może sobie samemu sprawdzić na żywo to, o czym tutaj piszemy. Albowiem Amanda Ghassei udostępniła w Internecie nie tylko kilka z opracowanych przez siebie piosenek w formie plików już gotowych do wydruku na "winylu", ale także sam kod pozwalający na konwersję zapisu audio do postaci grafiki

 
 
 

Oprawione winyle na XXI Finale WOŚP

      To właśnie dzisiaj odbywa się na terenie całego kraju 21 z kolei Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Oprócz różnych działań w realu, tak jak w poprzednich latach trwają także aukcje na specjalnej platformie WOŚP udostępnionej Fundacji przez serwis Allegro

PogoNeo, podobnie jak w zeszłym roku, w celu upamiętnienie Finału WOŚP zaprojektowało i wykonało dla WOŚPu Pamiątkową Złotą Płytę. Przy produkcji tego wyjątkowego winyla nie tylko nie oszczędzaliśmy na materiałach, ale co ważniejsze, staraliśmy się jak najbardziej odejść od utartych schematów estetycznych, wciąż panujących niestety w polskiej branży muzycznej

Na zdjęciu prezentowany jest Złoty Krążek Winylowy WOŚP

      Oprócz tej naszej autorskiej produkcji, w ramach licytacji na Allegro można obecnie [lub do niedawna można było] kupić następujące oficjalne nagrody przemysłu muzycznego:

- Platynową Płytę wokalisty Michała Wiśniewskiego, za album zespołu Ich Troje o nazwie "Ad. 4"

- Złoty Krążek Winylowy rapera Kaczora, przyznaną przez Związek Producentów Audio-Video za solowy album Peji "Na Serio"

- Złotą Płytę Winylową grupy Enej, za wydawnictwo pod tytułem "Folkhorod"

- Złoty Krążek formacji muzycznej Bednarek, za ich płytę zatytułowaną "Jestem..."

- Platynową Płytę Winylową portalu cgm.pl zespołu Raz, Dwa, Trzy, przyznaną tej kapeli przez ZPAV za album "Młynarski"

I także te dwa przedostatnie oprawione egzemplarze z tej listy, zostały wyprodukowane przez firmę PogoNeo

 
 
 

Polska branża fonograficzna po roku 1989

      W pierwszym zwyczajnym numerze branżowego "Rynku Muzycznego" została opublikowana rozmowa pomiędzy Pawłem Boroniem i Markiem Kościekiewiczem

Dowiedzieć się z niej można między innymi tego, że aby wydać w 1990 roku na krążku kompaktowym album swojej formacji De Mono "Oh Yeah!", Kościekiewicz musiał skorzystać wówczas z usług niemieckiej tłoczni, albowiem w Polsce nie było to po prostu osiągalne. Czyli zespół sam musiał wejść w rolę wydawcy płyty- i w taki to oto sposób powstała właśnie fonograficzna firma Zic-Zac [wchłonięta potem przez BMG]. Oprócz tego wokalista zespołu przytoczył inne ciekawe fakty ze świata muzyki:

"Oprawa promocyjna zachodniego artysty, który przez daną wytwórnię wprowadzany jest na rynek polski przygotowywana jest globalnie. Na promocję krajowych wykonawców tych środków jest zdecydowanie mniej. Poza tym, duże wytwórnie oparte są na korporacyjnych mechanizmach. W Zic-Zacu było tak, że jak nam się coś podobało, to wydawaliśmy. W BMG każdy rok zaczynaliśmy od planu budżetowego, sprzedaż określało się zanim jeszcze powstała płyta. Później, gdy rok budżetowy się kończył, a planowanej płyty z jakiś powodów nie było, należało założenia zrealizować, więc na przykład wydawaliśmy składanki. Czasem jest to dla kogoś okazja - tak przecież udało nam się z Urszulą, na której powrót nikt nie dawał żadnych szans, a okazało się, że wróciła z olbrzymim sukcesem. Czasami to kwestia promocji a niekiedy przypadku, że dana płyta odniesie sukces, ale zawsze warunkiem jest jakość muzyki"

      I właśnie to ostatnie zdanie najlepiej podsumowuje całe to fonograficzne zagadnienie

 
 
 

Dyskograf czyli rysowanie muzyki na płycie winylowej

      Na Vimeo ukazała się krótka publikacja wideo pokazująca nowatorski sprzęt audio, pozwalająca na banalnie łatwe produkowanie muzyki nawet amatorom i totalnym beztalenciom. Chodzi o Dyskograf [zbudowany przez muzyczne trio w składzie Jesse Lucas, Erwan Raguenes i Yro], który to umożliwia odtwarzanie muzyki z własnoręcznie namalowanej "płyty winylowej"

      Taki dyskograf ma niecodzienną metodę działania, gdyż jest on jakby pół-analogowym odtwarzaczem płyt kompaktowych w powiększeniu- bo zamiast krążka CD jest biała "płyta winylowe", na której można zamalować na czarno obszary, które potem są odczytywane przez kamerę zawieszoną bezpośrednio nad taką nietypową płytą gramofonową. Następnie, sczytane przez nią sygnały "zero-jedynkowe" [gdzie zerem jest kolor biały, a jedynką kolor czarny] są zamieniane w czasie rzeczywistym na muzykę przy pomocy oprogramowania, które za pomocą swojej biblioteki produkuje zróżnicowane fale dźwiękowe

 
 
 

Polska branża fotografów muzycznych

      W naszej skrzynce pocztowej znaleźliśmy zerowy numer "Rynku Muzycznego", czyli [jak głosi podtytuł] "Pierwszego Ogólnopolskiego Miesięcznika Branżowego". Jego wydawca [Iron Media] promuje ten pilotażowy egzemplarz wywiadem z Peją. Ale naszym zdaniem o wiele ciekawszy jest wywiad Pawła Boronia z fotografem koncertowym Arturem Rawiczem, który obnażył bardzo niezdrową tendencję:

"Odbiorców naszych zdjęć jest naprawdę niewielu. A i tak często spotykamy się ze zjawiskiem >>photopass za zdjęcia<< tj. oferuje się fotografowi... możliwość wykonania zdjęć. Często fotografowie sami zgłaszają się z takim pomysłem, zwłaszcza ci, co są na początku drogi (...) Problem zaczyna się wtedy, kiedy trzeba naprawić lub kupić nowy obiektyw. Nagle okazuje się, że kosztuje on 6 000 i nikt nie chce go dać >>za podpis<<. I przygoda się kończy. Ale w miejsce takiego pojawia się następny, który akurat ma aparat"

      Jak widać na tym przykładzie przytaczanym przez "Rynek Muzyczny", bycie w jakiejś niszy branży muzycznej to nie zawsze kwiaty i słodycze, ale przede wszystkim ciężka walka o nie obniżanie standardów i zachowanie profesjonalnej integralności

 
 
 

Profesjonalizacja producenta Złotych Płyt Winylowych

      Dzisiaj startujemy z naszą nową stroną internetową, drugą z kolei w kilkuletniej historii działalności firmy PogoNeo w branży muzycznych nagród

Jako, że stale podnosimy jakość trofeów produkowanych przez nas, oraz z racji poszukiwania nowych rozwiązań estetycznych i montażowych, to także samą prezentację naszych nagród i innych artykułów musimy mieć na odpowiednio wysokim poziomie. I dlatego też następna strona PogoNeo, będące już w planach wizualizowanych graficznie, będzie wyglądała jeszcze lepiej niż ta obecnie nowa- analogicznie do tego, jak nasze kolejne nowatorskie realizacje będą lepsze od tych dzisiaj oferowanych w sprzedaży produktów

Po prostu: nam nasze ambicje nie pozwalają na zatrzymaniu się w miejscu i napawaniu się dotychczasowymi dokonaniami, czy to na polu projektowania oficjalnych trofeów ZPAVu czy też na obszarze produkowania nietypowo oprawionych przedmiotów służących do ozdabiania wnętrz. Brzmi to może i pompatycznie, ale zarazem też najtrafniej odwzorowuje nasze podejście do wykonywanej pracy, która zawiera w sobie także naszą pasję do muzyki

 
 
 

Krótki kurs historii Złotych Płyt Winylowych w Polsce

      W zeszłym tygodniu wygrzebaliśmy na tak zwanej muzycznej giełdzie egzemplarze nie ukazującego się już tygodnika "Panorama". Jak się okazuje, periodyk ten jest wręcz kopalnią wiedzy o epoce muzyki analogowej. Wśród kupionych przez wydań czasopisma, znalazł się między innymi numer z 24 stycznia 1974 roku, w środku którego to Zygmunt Kiszakiewicz przedstawił zagadnienie nagrody Złotej Płyty. Jest to więc wręcz unikalny materiał historyczny, przedstawiający bez współczesnych naleciałości temat oficjalnych nagród przemysłu muzycznego

I tak, autor tego artykułu przytacza liczbę tysiąca pięciuset wręczonych Złotych Krążków Winylowych w samych tylko Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, nie powołując się przy tym jednakże na żadne konkretne źródła danych. Poza tym początków tej nagrody Kiszakiewicz dopatruje się [błędnie] dopiero w roku 1959 [a nie w roku 1958, lub nawet latach w latach czterdziestych dwudziestego wieku]. Niestety tekst ten także nie informuje czytelnika o bardzo istotnej różnicy pomiędzy rynkiem polskim i amerykańskim. A mianowicie pomija milczeniem fakt, że w odróżnieniu od krajów Bloku Zachodniego, u nas [w czasach PRLu właśnie] to państwo decydowało o tym komu pozwoli wydać album i w jakim nakładzie. Tak więc to, że w 1969 Polskie Nagrania ustaliły limit na sto dwadzieścia pięć tysięcy egzemplarzy [płyt długogrających], aby w roku 1973 podnieść go do stu pięćdziesięciu tysięcy, nie odzwierciedlało wcale a wcale realnej sytuacji rynkowej, czy też rzeczywistej popularności danego wykonawcy. [A w ogóle to zaostrzenie rygorów "konkursowych" zrobiono nie ze względu na rosnącą liczbę sprzedawanych winyli, ale ze względu na ustalony centralnie spadek ich ceny jednostkowej o prawie dwadzieścia procent, tak aby zachować starą zasadę "jedna Złota Płyta na dziesięć milionów złotych"]

Z innych socjalistycznych absurdów, w tygodniku "Panorama" przytoczonych oczywiście w sposób chyba nie tylko wyłącznie informacyjny, bo też w celach prześmiewczych, należy wymienić ekwiwalent pieniężny dla nagradzanego artysty o wartości 0.1% całkowitej sprzedaży, czyli premii w kwocie dziesięciu tysięcy złotych za dziesięć milionów "regulaminowego dochodu" wytwórni z tytułu wyróżnianej płyty. No bo chyba owo enigmatyczne określenie regulaminowego dochodu [z pierwszym z tych słów ujętych w tymże artykule tygodnika w cudzysłów] należy rozumieć chyba przemycanie czytelnikowi krytyki absurdalnego. Bo system ten polegał na nagradzania nie tyle faktycznej sprzedaży ile samego faktu produkcji [i ewentualnie też chyba dystrybucji] winylowych nośników, mogącej nie mieć pokrycia w rzeczywistej popularności danego fonogramu. Ale i tak niezależnie od tego dodatku przyznawanego w związku ze Złotą nagrodą, Polskie Nagrania wypłacały wówczas z góry ryczałt wszystkim nagrywanym artystom, który pozostawał stały i niezmieniony. Ale akurat o tej ostatniej praktyce ówczesny dziennikarz muzyczny napisał wprost, że jest to przepis krytykowany [i to w dodatku rzekomo "wielokrotnie" krytykowany]

Spis Złotych Płyt 1968-1974

      Ale wracając do samej historii nagrody, to pierwszym jej odbiorcą w Polsce był Czesława Niemen za swój album "Dziwny Jest Ten Świat", o numerze katalogowym XL 411, a który fakt wręczenia samego trofeum miał miejsce 20 grudnia 1968 roku w warszawskiej Sali Kongresowej. I od tamtej pory, po skodyfikowaniu a następnie korekcie zasad przyznawania, Złotą Płytą uhonorowano zaledwie dwadzieścia innych wydawnictw. Jeśli więc wliczyć do tego ustanowione także Jubileuszowe Złote Płyty dla wykonawców współpracujących z Polskimi Nagraniami od co najmniej dwudziestu lat, w praktyce wręczonymi [za całokształt dorobku artystycznego] tylko Mieczysławowi Foggowi oraz Państwowemu Zespołowi Pieśni I Tańca Mazowsze, to przez pierwszych sześć lat przyznano polskim artystom zaledwie dwadzieścia trzy branżowe Złote wyróżnienia

      I "Tak Się Kręciła Złota Płyta" właśnie, jak przed prawie czterdziestoma latami zatytułował swój tekst nieżyjący już Zygmunt Kiszakiewicz. I można by tutaj jeszcze dokonać konstatacji, że pomimo upływu niemalże czterech dekad od momentu najwyraźniej skrytykowania systemu obliczania poziomów sprzedaży płyt niewiele się zmieniło, ponieważ obecnie wyniki potrzebne do uzyskania certyfikaty ZPAVu także są podkręcane w bardzo podobny sposób

 
 
 

Płyta winylowa w cenie złota

      W serwisie aukcyjnym eBay miała miejsce sprzedaż płyty gramofonowej w cenie prawdziwego złota

W serwisie tym, oryginalny debiutancki czarny krążek winylowy grupy Sex Pistols pod tytułem "Never Mind The Bollocks, Here’s The Sex Pistols" został zlicytowany za rekordową kwotę dziewiętnastu tysięcy i sześciuset siedemdziesięciu dwóch dolarów amerykańskich. Dla porównania: taka ilość USD pozwoliłaby obecnie na zakup nieco ponad jednej trzeciej kilograma czystego złota

Jak powszechnie wiadomo, tworzywo sztuczne z grupy winylowej jest bardzo tanie i jego kupno nie nastręcza problemu gdyż jest ono ogólno dostępne w produkcji. Jednakże ta konkretna płyta winylowa formacji Sex Pistols to najprawdopodobniej jeden z tylko dwóch istniejących jej egzemplarzy na świecie, która to płyta została pierwotnie opublikowana w roku 1977. A jak wiadomo z historii muzyki współczesnej, ten punkowy zespół rozpad się zaledwie w rok po tym jak rzucił w kierunku brytyjskiej sceny muzycznej bombę w postaci swojego utworu "God Save The Queen", pochodzącego właśnie z tego epokowego wydawnictwa

 
 
 

Pierwsza Podwójna Diamentowa Płyta od czterech lat

      Całkiem niedawno polska branża muzyczna była świadkiem globalnego sukcesu komercyjnego o wielkości spotykanej niezwykle rzadko. A właściwie nie tyle polski przemysł muzyczny był biernym świadkiem co czynnym współuczestnikiem tego sukcesu. Mianowicie 18 kwietnia 2012 roku Związek Producentów Audio-Video nadał pod raz drugi status Diamentowej Płyty jednemu i temu samemu fonografowi

Albumem nagrodzonym tym certyfikatem Podwójnej Diamentowej Płyty  jest oczywiście produkcja Brytyjki Adele pod tytułem "21". Poprzednie "zwykłe" Diamentowe trofeum za ten swój album, Adele otrzymała od ZPAV całkiem niedawno bo zaledwie 7 grudnia 2011 roku. Jeżeli weźmie się więc pod uwagę fakt, iż płyta "21" została wydana zaledwie 19 stycznia 2011 roku, to sekwencja tych wydarzeń pokazuje, iż medialne nagłośnienie faktu otrzymania przez jakiś fonogram tego typu nagrody, powoduje zwiększenie jego dalszej sprzedaży

      Poprzednimi wydawnictwami, którym w Polsce udało się uzyskać Podwójną Diamentową Płytę, była dwu-płytowa składanka z muzyką jazzową oraz cztero-płytowy album z muzyką tak zwaną klasyczną, a co miało miejsce na początku roku 2008. A jeszcze wcześniej w naszym kraju, ta sztuka udała się tylko Piotrowi Rubikowi, który wraz ze Zbigniewem Książkiem byli w roku 2007 odbiorcami Podwójnych Diamentowych Płyt. Albumem, który im to wówczas umożliwił była ich wspólna produkcja muzyczna pod tytułem "Psałterz Wrześniowy"

 
 
 

Muzyka zbudowana z płyt winylowych

      Na zdjęciu poniżej można podziwiać amplitudowy wykres fali dźwiękowej, wykonany fizycznie z najprawdziwszych czarnych krążków winylowych. Nie jest to jednak nasza własna produkcja, lecz pochodzi ono z krótkiego filmu

Powycinane płyty gramofonowe

Zdjęcie to jest albowiem stopklatką z videoklipu brytyjskiego producenta dubstepowego Benga pod tytułem "I Will Never Change". Klip ten został wyreżyserowany przez duet producencki Us, w skład którego wchodzą Christopher Barrett i Luke Taylor

      Aby przygotować taką winylową instalację, potrzeba było aż siedmiu dni na samo wycinanie kształtów w płytach gramofonowych. Krążków łącznie użyto aż dziewięćset sześćdziesiąt, co najpierw musiało zostać dokładnie wyliczone i zaplanowane. Bo też efekt końcowy jest oczywiście uproszczonym obrazem fali dźwiękowej "I Will Never Change", skompresowanym do optimum i przedstawionym w nieco rozwiniętej formie płaskorzeźby- takim jakby 2.5D. Proces animacji samego filmu zabrał natomiast trzydziestu godzin twórczej pracy

 
 
 

Złota płyta kompaktowa oprawiona w komiks

      Dzisiaj na Tubie miała miejsce premiera videoklipu pewnego hip-hopowego grajka, którego imienia nie warto wymieniać, z gościnnym udziałem Kamila Bednarka z formacji StarGuardMuffin. Produkcja ta promuje nową hip-hopową płytę pod tytułem "Zeszyt Outsidera"

W videoklipie tym, na 3:54, można zobaczyć nasz produkt w postaci oprawionego złotego krążka kompaktowego upamiętniającego premierę płyty, z której pochodzi tenże singiel. Specjalnie na tę okazję jednakże, oprawę płyty zaprojektowaliśmy w całkowicie nowatorski sposób, bo nawiązujący wyglądem do grafik zawartych w oryginalnym CD booklecie, a która to albumowa książeczka ma postać komiksu

      Można więc powiedzieć, że jest to taka pamiątkowa złota płyta "oprawiona w komiks"; albowiem ta lekko przestrzenna oprawa została na etapie swojego projektu podzielona przez nas na okienka, tak aby z całą swoją zawartością wyglądała potem jak strona wyjęta z komiksu. Bo też oprócz samego optycznego nośnika muzyki w postaci złotego dysku kompaktowego [z wygrawerowanym dodatkowo na nim tytułem płyty], do oprawy implementowane zostały: grawerowana plakietka z nazwiskami muzyków, półtransparentny logotyp wydawcy albumu oraz jedna podwójna strona rzeczonego komiksu przeniesiona [po drobnej korekcie] z CD bookleta "Zeszytu Outsidera"

 
 
 

Odnaleziono historyczne "płyty" woskowe

      W USA dokonano sensacyjnego odkrycia: na terenie historycznych laboratoriów Tomasza Edisona, zlokalizowanych w sąsiedztwie Nowego Jorku, odnaleziono woskowe walce z zapisem głosów wykonanych w końcówce dziewiętnastego wieku

Dźwięk z odkrytych kilkunastu pokruszonych i nieopisanych walców został odczytany za pomocą archeofonu i ponownie nagrany na płyty kompaktowe, które następnie zostały przeanalizowane przez historyków. Wśród głosów z przeszłości udało się im zidentyfikować między innymi historyczną postać Żelaznego Kanclerza- i tym samym jest to jedyny znany obecnie zapis głosu Otto von Bismarcka, a który to zapis był swego czasu intensywnie poszukiwany przez Niemców [ale oficjalnie uznany za zaginiony]. Innym równie niebywałym i ocalonym od zniszczenia rarytasem, jest jedyny znany zapis głosu osoby urodzonej jeszcze w osiemnastym wieku- niemieckiego marszałka polowego Helmuta von Moltke

      Wszystkie te walce woskowe zostały nagrane przez Adelberta Theodora Wangemanna. Theo Wangemann był asystentem amerykańskiego wynalazcy, który wysłał go w tym celu na wystawę światową w roku 1889 do Paryża. Zainteresowanie było jednak tak duże, że z planowanych pierwotnie dwóch tygodni zrobiły się prawie dwa lata istnego tournée po europejskich dworach i miastach. Walce te były używane do zapisu dźwięku przy pomocy fonogramu, urządzenia opatentowanego przez Edisona w roku 1877- czyli na długo przed opracowaniem nowego medium jakim była płaska płyta woskowa, a który to nośnik ewoluował potem do postaci używanej po dziś dzień cienkiej płyty winylowej

 
 
 

Złote i Platynowe Płyty Winylowe do kupienia na aukcjach charytatywnych

      W tym roku miał miejsce jubileuszowy, bo dwudziesty z kolei, Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Tak samo jak i przez poprzednie dwadzieścia lat, zbiórka pieniędzy przez wolontariuszy prowadzona była na ulicach tylko jednego dnia, którym zawsze jest druga niedziela stycznia. Ale począwszy od roku 2000, czyli od VIII Finału, serwis aukcyjny Allegro udostępnia Fundacji specjalny kanał sprzedaży, na którym zarówno ona jak i bezpośrednio sami darczyńcy mogą nieodpłatnie wystawiać na licytację przedmioty oraz usługi. Tak więc o ile zdecydowana większość datków została zebrana 8 stycznia 2012 roku w formie pieniężnej, tak zarówno w dniach poprzedzających jak i następujących po nim, na Allegro WOŚP trwały [i nadal jeszcze trwają] aukcje charytatywne

      Pośród tych aukcji prowadzonych w ramach XX Finału WOŚP, do kupienia tą specjalną drogą były w tym roku przeróżne przedmioty, pamiątki i usługi. Ale wśród nich wyjątkowo niecodzienną okazję do nabycia stanowiły wystawione bezpośrednio przez samą Fundację oficjalne nagrody branży muzycznej, a konkretnie te przyznawane przez Związek Producentów Audio-Video za sprzedaż fonogramów; czyli trofea znane jako Złote i Platynowe Płyty. Te muzyczne wyróżnienia honorujące komercyjne sukcesy wokalistek, muzyków, producentów nagrań oraz ich wydawców i dystrybutorów, są niczym innym niż fizycznie wykonanymi certyfikatami ZPAVu, więc nie są one dostępne w normalnej sprzedaży

A oto lista tych certyfikowanych płyt, wystawionych w tym roku na Allegro przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy:

- Platynowa Płyta Winylowa Maryli Rodowicz za jej wydawnictwo pod tytułem "Buty 2"

- Złoty Winyl Marcina Wyrostka za wydany przez niego wraz z zespołem album "Marcin Wyrostek And Coloriage"

- dwie Złote Płyty i jeden Platynowy Winyl przyznane przez ZPAV Markowi Sierockiemu za jego trzy różne albumy ze składankowej serii "Marek Sierocki Przedstawia: I Love [...]"

- Platynowa Płyta Związku Producentów Audio-Video za album Roda Stewarta "Fly Me To The Moon..."

      Ale oprócz tych oficjalnych trofeów przemysłu fonograficznego, Orkiestra wystawiła na aukcje także wyprodukowane przez PogoNeo dwa jubileuszowe egzemplarze. Pamiątkowa Złota Płyta 20 Finału WOŚP została zaprojektowana przez nas tak, aby jej oprawa stanowiła odwzorowanie gramofonu. Natomiast Platynowa Płyta Fundacji miała oprawę dwupoziomową i zbudowaną prawie w całości z luster. Obie te realizacje zostały wykonane przez naszą firmę w sposób nowoczesny, a dodatkowo swoim konceptem odbiegały od sztampowo wyglądających nagród polskiej branży muzycznej

Pamiątkowa Złota Płyta Winylowa Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy została sprzedana w ramach aukcji 20 Finału

      Wszystkie te oprawione winyle w ramach aukcyjnej sprzedaży wygenerowały dla Fundacji WOŚP prawie sześć tysięcy złotych wpływu, przy jednoczesnym zainteresowaniu ze strony niecałych pięciu tysięcy allegrowiczów i allegrowiczek. Albowiem właśnie aż tyle wywołań miały łącznie wszystkie te aukcje z tymi muzycznymi nagrodami i gadżetami, a co z kolei pokazuje, jak dużą popularnością cieszą się zarówno ci artyści, jak i same takie oprawione płyty winylowe